Sunday, March 22, 2009

Saving Kocaoglan [Bear Savior] By Savas Karakas



Ayıların çığlığı bize insanlığı öğretecek, Ya da insanlığımızdan utandıracak
Yapımcılığını ve yönetmenliğini Savaş Karakaş’ın üstlendiği ‘Kocaoğlan’ı Kurtarmak’ belgeseli bir zamanlar sokaklarda ya da turistik meydanlarda görmeye alışkın olduğumuz dansçı ayıların kurtuluş öykülerini ekranlara taşıyacak.

1992 yılında merkezi İngiltere’de bulunan Dünya Hayvanları Koruma Vakfı’nın, LIBEARTY - Dans Eden Ayılara Özgürlük Kampanyası sonucu Türkiye’nin değişik yerlerindeki (İstanbul/Sultanahmet, İzmir/Fuar vb.) ayı oynatıcısı Çingenelerin elinden alınan ayılar Bursa Karacabey Ovakorusu Ayı Barınağı'na getirildi. Dansçı ayılar dışında doğada bulunan annesi ölmüş veya vurulmuş yetim yavru ayılar da bugün aynı barınakta bakılmakta.


Artvin'in Şavşat İlçesi'nde, avcılar tarafından vurulan, kafasına ve omzuna 12 saçma isabet eden 8 aylık ayı yavrusunu bugün Ovakorusu barınağında görebilirsiniz. Ama o sizi göremez! Çünkü kafasına gelen saçmalar onu kör etmiş. Yemini koklayarak buluyor ve hayata bakıcılarının sevgisi ile tutunabiliyor. Bir ayı 30 yıl yaşayabiliyor. ‘Ümit’ adlı bu yavru ayı bir daha asla ormanların ve özgürlüğün tadını çıkaramayacak…

Adapazarı'nda annesi ve kardeşi avcılarca öldürülen, kendisi de sol arka ayağından yaralanan 2.5 aylık yavru ayı 'Poyraz'; ya da Rize - Kaçkar Dağları’nda annesi avcılar tarafından vurulduğu tahmin edilen ve tanınmış doğa fotoğrafçısı ve gezgin Cemal Gülas’ın sahip çıktığı ‘Datvi’nin de durumları aynı. Onlar da ayı barınağının müdavimleri olmuşlar..

Şakir ise İstanbul Sultanahmet’ten gelmiş. Gözleri kör ve burnu koku alamayacak kadar parçalanmış. Yetkililer oynamayı öğrenmesi için kafasına vurulurken göz sinirlerinin tahrip olduğunu düşünüyor. Dansçı ayıların eğitim dönemlerinde maruz kaldıkları işkencelerin izleri bunlar. Korkunç uygulamalar ayıların ruhlarında ise daha derin yaralar açmış. Tıpkı akıl hastanesindeki hastalar gibi aniden oldukları yerde sallanmaya veya sekmeye başlıyorlar ve bir süre sonra tekrar normale dönüyorlar.

Ülkemizde yaşayan en büyük memeli ve nesli tehdit altında olan boz ayılar ister avcıların, ister ayı oynatıcılarının eliyle buraya düşmüş olsunlar, şimdilik sahte cennetlerinde mutlular. Parktaki çocuklar gibi, kimi havuzdan çıkmıyor, kimi ağaçta meyve topluyor, kimi kovalamaca oynuyor, kimi eşiniyor. Yaşamları burada, çileleriyle birlikte sona erecek… Ve onların hikayesi bu belgeselle hayat bulacak.

Savaş Karakaş Çin’de demir kafeslere hapsedilerek safra suları sağılan ayıların trajik öykülerini de kamerasıyla görüntüledi. Bugün resmi rakamlara göre en az 7.000 ayı dar kafeslerin içinde, gün ışığı görmeden, ayağa kalmadan ve hatta yattığı yönü hiç değiştiremeden, aç ve susuz ölümü bekliyor.. Aç ayıların daha çok safra ürettikleri biliniyor. Ve tüm bu işkence Çin tıbbının mucizevi ilaçları için yapılıyor. Benzer ilaçlar bugün bitkilerden elde edilen özlerle üretilebilse de, ayılara uygulanan ortaçağ işkencesi geleneklere bağlılık sebebiyle devam ediyor.

Belgeselde farklı toplumların ayılarla ilgili yaşam tarzlarını şekillendiren nice gelenek ve alışkanlıklar, modern çağın uygar bakış açısıyla yerinde inceleniyor. Pakistan’da dövüş köpeklerine parçalattırılan, Hindistan’da burunlarından halka geçirilerek dans ettirilen ayılar, Rusya’da kış uykularına yattıkları inlerinde acımasızca katledilen anne ayılar, Çin’de sirklerde boks yaptırılan ve bisiklete bindirilen ayılar, Japonya’da ayı parkı adı verilen beton çukurlara hapsedilen ayılar da çığlıklarını Türk izleyicisine ve hayvan severlerine ilk kez bu belgeselde duyuracak.

Savaş Karakaş; Türkiye, İngiltere ve Çin’de gerçekleştirdiği çekimlerde pek çok ayı uzmanıyla görüştü. İnsanların ayılara karşı korunma, beslenme, gelenek, zevk ve eğlence adı altında uyguladıkları şiddet bu saygın ayı uzmanlarının yorumlarıyla gösteriliyor.

Ayıları korumaya yönelik uygulamalar da yine yerinde gösteriliyor. Çin’de Panda üretim merkezi, Animals Asia ayı barınağında gözleri görmeyen bir ayıya İngiliz yaban hayat veterinerlerince yapılan göz ameliyatı, meyve ağaçları ya da arı kovanları zarar gören Karadenizli bir üreticinin ayılara karşı aldığı savunma tedbirleri Artvin - Yusufeli’nde karşımıza çıkıyor.

WSPA–World Society for the Protection of Animals, IFAW–International Fund for Animal Welfare, ADI–Animal Defenders International, AAF–Animals Asia Foundation katkılarıyla hazırlanan belgeselde insanoğlunun ayılara yaptığı işkencelere şahit olacak ve onları kurtarma mücadelesi veren uzmanlardan insanlık dersi alacaksınız.

kurucusu Jill Robinson ile Çin’de ayıların onlarca yıl içlerinde hapis tutuldukları demir kafeslerinin önünde..

Kurtarılmış ay ayıları barınakta hayatlarını mutlu sürdürüyorlar.
Savas Karakas: Documentary Film Entitled “Saving Kocaoglan [Bear Savior]-Istanbul-Kocaoglani Kutramak: Belgesel Film-Savaş Karakaş, İstanbul

I have got known Mr. Savas Karakas, who nowadays the most known “Documentary Films Maker during 2000 on the occasions of “Turkish POWs” in other lands. When he was assigned as technical supporter for German NDR documentary film entitled “Berlin-Baghdad Railway Line”, we have cooperated at the stages of Izmit, Derince, Hereke and Darica: http://www.mtuncel.com/BerlinBaghdad.htm

Savas Karakas Web Page: www.savaskarakas.com
Email: savaskarakas@superonline.com

We were invited to the Gala Nite of documentary film entitled “Is Canakkale [Dardanelle] Passed Away” at Istanbul Harbiye Military Museum on June 16, 2006. This time dear friend of me Mr. Savas Karakas did not omit inviting us to his another documentary film Gala Nite entitled “Saving Kocaoglan [Bear Savior]” to be held on March 18th, 2009 in Istanbul.

© Copyright 1999-2000-2009. http://erkankiraz.blogspot.com/. Pictures, Documents, Materials, Stories, Ottoman Archives, Turkish Republic Archives or Other Information & Knowledge in this page may not be reproduced in any form without expressed written permission from Erkan Kiraz, nor may it be sold or otherwise transferred to a third parties.

For whatever aims they could not be copied, recopied, distributed, redistributed, used or reused on any written documents, texts, undergraduate certificates, bachelor's degrees, bachelor's levels, books or in any kind of digital or electronically environments & media, either they are regarded as profit-gaining or non-profit gaining or educational purposes.

© 1999-2009 Copy Righted to Erkan Kiraz erkankiraz@yahoo.com. All Rights Reserved.

Erkan Kiraz, Email:
erkankiraz@yahoo.com provides all those stories at http://erkankiraz.blogspot.com/, http://www.scribd.com/my_docs, http://erkankiraz.multiply.com & http://www.panoramio.com/user/2404315.