Friday, July 16, 2010

Üsküdar Vapuru Faciası-Atilla Oral

Üsküdar Vapuru Faciası-Atilla Oral


Üsküdar Vapuru Faciası [1 Mart 1958 Cumartesi, Derince açıkları]: 72 baca numaralı "Üsküdar"; Şirket-i Hayriye’nin 1927 senesinde, Almanya Elbing’de F. Schichau GmbH. tezgâhlarında yaptırdığı talihsiz vapurdur. 148 gros, 64 net tonluk olup, teknesi sactandı. 6.6 metre genişliğinde, 33.1 metre uzunluğunda olup, 2.1 metre su kesimine sahipti. 350 beygir gücünde tripil (3 silindirli) buhar makinasıydı. Uskurlu vapurun hizmete giriş senesi; Eylül 1927... Yaz /kış; 344 yolcu alan ve saatte 8 deniz mili hız yapabilen "Üsküdar"; 1 Mart 1958 günü (yani, günümüzden 48 sene evvel) 31 yaşında iken, İzmit Körfez Hattı’nda çalışırken, aniden çıkan fırtına neticesinde Gölcük önlerinde battı ve 392 kişiye mezar oldu (Bir diğer rivayete göre 450 civarında kişi). Aynı yıl batığı denizden çıkartılarak enkaz olarak satıldı. O yılarda bölgede lise eğitimi sadece İzmit’te verildiği için öğrenciler İzmit merkeze gidip gelmekteler. Gölcük ve Karamürselli gençler İzmit’e gitmek için en kolay yol olduğu için deniz yolculuğunu tercih ediyorlar. Yolcu sayısının artması üzerine Denizcilik İşletmeleri daha büyük bir vapur olan Şehir Hatları’nın 72 no’lu Üsküdar’ı haftasonu Körfez’e yolluyor. 1 Mart 1958 Cumartesi günü Gölcüklü öğrenciler her Cumartesi olduğu gibi saat 12.00’de İzmit’teki okullarından çıkarak vapura biniyorlar. Fırtına nedeniyle bütün öğrenciler eski olan vapura binemiyor. Binemeyenler kurtuluyor. Öğle vapuru 500’ün üzerinde yolcusuyla yola çıkıyor ve fırtına patlıyor. Derince açıklarına geldiklerinde şiddetli fırtına gemiyi yan deviriyor ve batmaya başlıyor. Gölcüklü lise öğrencilerinin neredeyse tamamı, kıyıdaki çaresiz ve gözü yaşlı ailelerinin gözleri önünde bu faciada hayatını kaybediyor. Ebeveynler için ne kadar zor anlar!... Evlâtlarının en zor anlarında yanlarında olamamak ve çaresizlik içinde kıyıda dövünmek... Allah hiç kimseye böyle felâket göstermesin ve bu acıyı yaşatmasın bir daha inşallah... Gençliklerinin baharında hayata veda eden bu yavruların hepsinin de "Mekânları Cennet olsun"... [Teşekkürler: İbrahim Akın Kurtoğlu, 10.07.2010, Erkan Kiraz’ın Günlükleri, Alikahya-İzmit].

Mehmet Aşçı: 1 Mart 1958’de batan Üsküdar Vapuru’nun kaptanı. Atilla Oral’ın Üsküdar faciası adlı kitabında bulunan görüntüler arasında, denizden cesedinin çıkartılması, tabutunun üç dört kişi ile taşınması ve Değirmendere Örcün Köyü Mezarlığı’na gömülmesini gösteren görüntüler var. [13.07.2010, Erkan Kiraz’ın Günlükleri, Alikahya-İzmit].
Üsküdar Faciası: Atilla Oral. Demkar Yayınevi: Yerebatan Cad. Salkım Söğüt Sk. No: 8/306, Cağaloğlu-İstanbul, Tel: +90-212-527 96 74, www.demkaryayinevi.com. [13.07.2010, Erkan Kiraz’ın Günlükleri, Alikahya-İzmit].